VI skulle önska att vi kunde ge garantier för att vi var 100% säkrade från corona. Det kan tyvärr ingen och inte heller vi.
Vi tillhör förvisso en bransch där vi historiskt är vana att hålla god hygien. Men situationen kräver extraordinära insatser för att ytterligare stärka hygienarbetet i den miljön vi arbetar och vistas i.
Vi kan berätta lite kring vad vi gör för att minimera riskerna hos oss – vilket är ganska mycket:
- Goda avstånd hålls mellan våra kunder, vilket är möjligt tack vare salongens stora öppna ytor.
- Vi spritar kontaktytor löpande mellan kunder.
- Alla kunder får en nytvättad frisörkappa.
- Vår nagelteknolog har plexiglas mellan sig själv och sina kunder.
- Efter varje besökande kund spritar vi kontaktytor (exempelvis handtag till entrédörr).
- Vi använder munskydd och i vissa fall även visir. Munskydd erbjuder vi även våra kunder.
- Utökad användning av handskar.
- Det finns plastfolie över kortterminalen i kassan som byts ut mellan kunder.
- Vi bedriver ingen riktad butiksförsäljning, utan fokuserar helt på våra frisör- och nageltjänster.
- Tidningar och magazin har tagits bort från vänthörnan.
- Vid minsta misstanke och/eller symtom håller vi oss hemma – både för att skydda våra kollegor och kunder. Och vi vidtog försiktighetsåtgärder för social samvaro långt innan rekommendationerna kom.
Vissa saker kanske känns mer självklara än andra. Man kan summera det med att vi gör allt vi kan och är tacksamma för att vi fram till nu varit förskonade från corona-smitta på salongen.